CHARYOT! SABUM NIM, KYONG GYE!



Ikväll var det gradering för oss nybörjare i Fighter Taekwon-do Club. Det innebär att man ska visa upp ett antal saker för en "master" som har väldigt många grader på sitt svarta bälte. Vår master heter Robert och är asgrym, ja det är ju även Olof, vår vanlige tränare, men Robert har högre dan, alltså högre grad av svart bälte. Så han satt vid ett skrivbord, ropade upp på korenska vad han förväntade sig att vi skulle göra, vi fick gå fram tre och tre och utföra dessa saker. Man blev betygsatt på alla momenten med poängen 1-5 där fem är bäst. För att klara graderingen måste man uppnå en snittpoäng på 3. Krångligt? Jag är rätt trött nu så jag kanske inte lyckas förklara på ett enkelt och bra sätt tyvärr. I alla fall så klarade jag graderingen!! Riktigt bra till och med. Jag och en kille till fick 4.2 i snittpoäng, det var högst av alla =) Eftersom jag tränat taekwondo tidigare så har ju ett litet försprång, även om vi tränar ITF nu och jag tidigare tränat WTF (olika stilar inom taekwondon). Så nu är vi inte längre nybörjare utan ska tas upp i fortsättningsgruppen som tränar tre gånger i veckan, mot två gånger som vi haft innan. Härligt! Inte för att det kanske intresserar er så jättemycket, men jag vill ändå ta med listan på vad vi visade upp ikväll, så ni vet lite mer vad det handlar om.

Utbildningsprogram för att uppnå 10 Kup


Sogi (Ställningar)
Charyot sogi - Givaktställning
Annun sogi - Sittande ställning
Gunnun sogi - Gående ställning
Narani junbi soogi - Parallell ställning


Son gisool (Handtekniker)
Annun so kaunde jirugi - Mitten-slag i sittande ställning
Gunnun so kaunde jirugi - Mitten-slag i gående ställning
Gunnun so bakat palmok najunde makgi - Låg blockering med utsidan av underarmen i gående ställning


Bal gisool (Bentekniker)
Gunnun so ap cha olligi - Rakt uppåtgående framspark
Annun so yopcha olligi - Rakt uppåtgående sidspark
Gunnun so ap cha busigi - Framspark i gående ställning


Tul (Mönster)
Saju ap cha olligi - Framspark i fyra riktningar
Saju jirugi - Rakt slag i fyra riktingar


Dallyon (Redskap)
Ap chagi 1 rond á 2 minuter - Framspark på mitts

Kyun Hyung (Balans)
50 st ap chagi - Framsparkar

Dosoo dallyon (Fysisk träning)
20 st armhävningar (på tårna)
20 st raka situps








När jag stod i duschen här hemma senare sprack min tuberkulos-böld upp. (Bölden som blivit där jag tog mitt tuberkolos-vaccin för sex veckor sedan). Panik! Äckligt var innehållande tuberkolosbakterier rann ut. Jag höll på att spy och mår fan illa nu när jag skriver om det. Blä! Viktor å andra sidan är glad som ett barn och sitter och grejar med sin nyinköpta hemmabiosystem, ja se killar och teknikprylar. Så jag springer runt och försöker plåstra om mig själv och Viktor dunkar musik på högsta nivå - ungefär så ser kvällen ut för oss i lägenhet 6 på Lilla Regementsvägen 10.



Kommentarer
Postat av: Linda M

GRATTIS!! Va du är duktig! Är mäkta imponerad! Era övningar verkar mer än krångliga, att döma av vad de heter och så...fattar noll! Blä för tuberkulos då! Vi som var överens om att det inte skulle ske, då det gått så lång tid! Det var inte så att den blev lite mörbultad på graderingen? Massa kram!

2009-04-02 @ 08:23:22
URL: http://lindapastorgatan.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0