På't igen

Idag var det tillbaka till skolbänken! Information inför termin 3 samt fotografering stod på schemat så det var inte så betungande. Det var riktigt kul att se se alla igen, och sommarledigheten hade varit välgörande för jag slogs av hur bruna, pigga och fräscha alla såg ut att vara. Välkommen tillbaka i december när vi pluggat i fyra månader utan ledighet...

Några förändringar hade skett i klassen men inte så många. Två stycken som jag inte trodde skulle ta studieuppehåll hade gjort det och två som jag visste skulle ta studieuppehåll hade inte gjort det. Samt en nykomling i klassen som inte är någon nykomling eftersom hon redan läst ett antal kurser med oss i våras. Så nu är vi 26 stycken som tillsammans ska ta oss igenom det andra året på logopedutbildningen :)

Även taekwondon är igång igen så nu börjar vardagen rulla på allt mer. Dessutom är kvällarna mörkare och mörkare så ja, vardagen är definitivt här igen!

Och så lite reklam för mitt lärosäte som såklart är det bästa i Sverige ;)

Lisebergsbesöket

Känner att jag ligger lite efter med uppdateringen på händelser i mitt liv. Nu till exempel tänkte jag skriva lite om lisebergsbesöket som ägde rum för fyra dagar sedan. Det var jag, mina kära systrar och mina kära kusiner som tillsammans gjorde Liseberg osäkert! Det blev tre åk i Balder, två åk i Kanonen, två åk i Uppskjutet, två åk i Höjdskräcken, flertalet åk i superhärliga Uppsvinget och nykomlingen Hanghai. Sagoslottet, Parisehjulet, Virvelvinden, Jukebox och Slänggungorna hanns också med. Bergbanan och Spinrock får inte heller glömmas bort, första åket i bergbanan kändes om man säger så! Mest skratt blev det efter att vi fem klämt ner oss i en och samma stockbåt i Flumeride och Katarina fullkomligen dränktes av vatten! Har aldrig sett någon bli så blöt i Flumeride :D Det avskräckte oss dock från att åka Kålorado, kände oss nöjda med vattenäventyr som det var.

Tur i spel hade vi inte, fattar inte hur de som vinner stjärnvinst efter stjärntvinst bär sig åt... kanske är det så att de helt enkelt spelar för typ 500 kr? Eftersom jag själv aldrig vill spela för mer än kanske en tjuga får jag väl skylla mig själv.

Haha, tack vare oss modiga fick rädda Malin åka mer än hon tänkt från början...!

Halleluja moment! Så här glad blir man av att få åka Spinrock!

Oh my God vad blöt Katta blev i Flumeride!

Det omöjliga är möjligt! Emma fick napp på ett gossedjur med gripen!

1.07.32 - Plats 3022

Måste berätta lite mer om Midnattsloppet! Hur som helst, jag hade inte varit så där jätteflitig med löpträningen under sommaren, jag hade till exempel inte ens sprungit en mil någon gång, så Midnattsloppet blev min premiär! Jag och Katarina hade anmält oss till startgrupp 3, vilket innebar att vi skulle springa på 51-55 minuter. Vi insåg väl rätt snabbt efter att vi anmält oss att vi kanske inte riktigt platsade i den startgruppen, men men... Starten gick 22.10 och det gick lätt och smidigt att springa, i alla fall de första fem kilometerna! Vi sprang från Heden in mot centrum, sprang över Kungsportsplatsen och ner mot operan. Sedan kände jag inte riktigt igen mig när vi sprang utmed kajen, men slutet av loppet gick i alla fall över Vasastan, Haga, tillbaka till Vasastan, Avenyn och slutligen tillbaka till Heden. Efter sex kilometer ville Katarina öka tempot lite, men fram till dess hade vi hållt ihop. Jag började känna av mitt knä vilket inte alls var behagligt men det gick i alla fall att springa på det.

Det roliga var att det var så mycket show och spex utmed banan. Musik, samba och tutande taxibilar! En del sprang utklädda också - mycket kul! Vi hejade på stålmannen, batman, en gris, en robot och Jack Sparrow! Den sistnämnda var riktigt bra utklädd, vi enades om att det måste betyda tur att springa bredvid Jack Sparrow, förlåt, CAPTAIN Jack Sparrow ;)

Vi hade satt upp tiden en timme och nitton minuter som maxtid och den klarade vi utan problem. Katta sprang på 1.05 och jag sprang på 1.07. Härligt! Det var ca 10 600 startande och min tid räckte till plats 3022, inte illa. Men till segertiden på 29 minuter har jag fortfarande en bit kvar, haha!

Men på frågan om det blir Göteborgsvarvet nästa svara jag nej, en mil var alldeles lagom, 21 km är ännu utom räckhåll, dessutom tycker jag inte att det är sååå kul att springa ;)

Snacka om att det såg häftigt ut när 10 600 löpare drog fram som ett orange lämmeltåg genom stan!

Undra vilken plats käre Jack kom på?

Ugglarp - The Story

Söndag 16/8
Vi var ute på Statoil i Partille tidigt på morgonen och hämtade vår lilla hyrbil. En Toyota IQ vilket är en mycket liten bilmodell. Fyra säten hade den men bara plats för två + lite packning. Men vi fick med oss allt vi behövde utan problem (något vi hade varit lite rädda för att vi inte skulle få) och sedan bar det iväg längs med E6:an söderut! Efter bara lite drygt en timme var vi framme på Ugglarps camping, en mil utanför Falkenberg. Härligt! Trots ihärdigt blåsande hade vi inga större problem att sätta upp vårt tält och sedan blev det en promenad utmed havet.

Man kommer inte riktigt plats i tältet...

Måndag 17/8
Vädret var inte roligt alls idag med en stark vind (de hade varnat för kuling på vädret!) och gråa moln son täckte hela himlen. Så efter att ha sträck ut den stackars ömma ryggen (att sova på ett 3 cm tjockt liggunderlag är den inte van vid) beslutade vi oss för att åka till Ullared och besöka lågprisvaruhuset GeKås. Blev såklart en hel del inköp som vi egentligen inte alls behövde men också en hel del som vi faktiskt behövde. Så det blev en trevlig dag :) Besvikelsen var väl nedervåningen på GeKås där man brukar kunna fynda framförallt dvd-filmer. Hittade ingenting som tilltalade mig, i alla fall inte i förhållande till dess pris. Surt!

Jag fick ut idioten! JAG FICK UT IDIOTEN!!

Tisdag 18/8
Lite bättre väder idag och man hade framförallt sovit mycket bättre! Skönt att man är anpassningsbar och snabbt vänjer sig vid nya sovförhållanden. Vi gick till Långasand på förmiddagen, grannbyn till Ugglarp. Här har jag varit varje sommar under min uppväxt eftersom mormor och morfar haft stuga där. Den stod kvar ute i skogen och shit vilken känsla det var att vara där igen! Gick därefter ner till havet och vandrade utmed stranden hem till campingen igen. Efter matlagning på vårt trangiakök tog vi bilen till Slöinge och besökte Siaglass "outlet". Där kunde man köpa andrasorteringsglass, det kunde tillexempel fattas någon ingrediens eller så var det för mycket eller för lite glass i förpackningen. Mumsigt var det hur som helst! Sedan fortsatte vi till Falkenberg där vi spenderade kvällen med att vandra runt i den mysiga lilla stan samt äta en räkmacka på Grand hotell (samtidigt som fiskarna som stod ute i Ätran studerades noga!).

På torget i Falkenberg

Onsdag 19/8
Sommarvädret var tillbaka! Den som väntar på något gott... :D Tog bilen till Långasand, vandrade en vandringsled i ett naturreservat och kom slutligen ut på den finaste stranden av alla - nakenstranden! Att nudisterna utsett denna strand till sin har jag ett MYCKET tydligt barndomsminne av när min familj råkade hamna på just denna strand en gång... hehe. Här låg vi i alla fall och solade och badade hela eftermiddagen och aj aj aj vad solen tog! Solkrämen hade jag inte brytt mig om att packa med mig alls till denna lilla semestertripp (dumma mig!). Inte så att jag blev helt sönderbränd men det kändes lite stramt i huden på kvällen... men gud vilken underbar dag vid havet ändå :)

Torsdag 20/8
Packade ner tältet på morgonen, checkade ut från campingen och åkte och lade oss på stranden. Åkte hem till götet när eftermiddagen började övergå i kväll.

HÄRLIGA DAGAR VI HAVET HAR VI HAFT!

Skönsång

När Kulturkalaset var i full gång för några veckor sedan var jag inne i stan en kväll och lyssnade på Veronica Maggio och Laleh. Inte tillsammans. Först Veronica Maggio på Kungstorget och sedan Laleh på Götaplatsen. Jag var själv, eftersom ingen annan kunde föja med mig, men man behöver faktiskt ingen bekant brevid sig för att njuta av bra musik :) Lalehs spelning kan vara det bästa jag sett live, en sådan total glädje, innerlighet och intimitet som hon levererade! Vad det gäller sådant slog hon U2 med hästlängder!

Liseberg med tjejerna!

Idag väntar Lisebergbesök med kusinerna Johansson-Hulander. Jippi! Jag älskar Liseberg och har inte varit där på två år så nu är det dags! Jag ska åka ALLT :)

Midnattsloppet!

Nu bär det av in mot stan - 10 km skall avklaras!
Bye-bye!

Update

Sorry...
Utan att meddela er - kära bloggläsare - stack jag iväg på semester till Ugglarp utanför Falkenberg i söndags. Igår kom vi hem till storstan igen. Det har varit några riktigt härliga dagar! Längre inlägg om detta kommer vid senare tillfälle :)

Vår lilla hyrbil och vårt tält!

Matlagning på stranden

Tankar

Har arbetat min sista dag som sommarvikarie på Örgrytehemmet idag... de sista två veckorna har jag nog jobbat lika många timmar som jag sammanlagt gjorde under de fem första veckorna. Därför mitt klena engagemang för min blogg, ja för internet helt och hållet. Har man jobbat 12-21.15 är inte datorn prioriterad för mig på kvällen, däremot dusch, mat och samtal med sambon. Att jag har ett så sunt förhållande till datorn är jag mycket glad för, även om det får mig att låta som om jag vore 60 år gammal. Men det är som jag alltid sagt, jag är född i fel årtionde, kanske till och med i fel århundrande. Jo, så är det nog, hade jag levt på artonhundratalet hade jag varit bondmora och väntat min tredje unge vid det här laget och antagligen varit NÖJD med det! Blir man någonsin nöjd nuförtiden? Å andra sidan hade jag inte haft rösträtt och jag hade ständigt förväntats ta hand om allt hushållsarbete... så hur ska man ha det egentligen? Var det bättre förr? Har man egentligen rätt att vara nostalgisk satt jag och tänkte på på vagnen hem idag. Det är konstigt hur utomordentligt smarta och fria tankar man tänker när man sitter och tittar (utan att se) ut på världen utanför spårvagnsfönstret. I alla fall så tänkte jag på hur världen och samhället ständigt förändras, i stort och smått, politiskt klimat, mat, seder och bruk, vägnätet, ja ALLT. Har man då rätt att vara sentimental och säga den nötta frasen "det var bättre förr"? Nej, det har man ju egentligen inte för ett samhälle förändras ständigt, ett samhälle SKA förändras. Om inget någonsin hade förändrats, hur fan hade världen då sett ut? Så därför får man faktiskt bita ihop, och förhoppningsvis själv bidra med att världen förändras i den riktning man själv önskar. Att klaga och drömma sig tillbaka löser ingenting.

Nu ska jag vika lite tvätt, sedan blir det läggdags.

Såg för övrigt "The reader" ikväll, bra film.

Härliga kvällar - kväll 3

Sista kvällen med gött väder - lördagen - tillbringades på "Snikens kulle" med superb utsikt över Ullevi där Madonna spelade. Vi såg i och för sig inte scenen men vi hörde musiken! Vi var inte ensamma där heller, det var knôkafullt, så det var tur att vi var där tidigt. Blev picknick med goda baguetter, en flaska vit JP och sedan alldeles för mycket chokladkex! Kul att få höra lite av Madonna, även om det såklart hade varit ännu häftigare att se showen på plats inne i Ullevi.

Nu ska jag jobba hela veckan fram till fredag, sedan är det färdigjobbat för den här sommaren! På söndag ska vi hämta vår lilla hyrbil på Statoil och dra iväg mot Falkenberg (Ugglarp)!

Nu ska jag åka och träna. Taekwondon börjar ikväll igen :) Åh, gud hjälp mig vad jobbigt det kommer att vara, har ju bara vara flitig med en sak i sommar, nämligen att äta ;) Mycket och gott...

Bra utsikt...

Skål!

Farligt... och gott!

Mer farligt och gott

Många snikare på Snikens kulle

Härliga kvällar - kväll 2

I torsdags åkte vi ut till Saltholmen på kvällen. Det blev bad, grill och chill :)

Härliga kvällar - kväll 1

Förra veckan var sommarvärmen tillbaka vilket såklart kändes underbart. Lyckades också pricka in mina två lediga dagar på onsdagen och torsdagen då vädret var perfekt :) Tyvärr fanns det som vanligt mindre roliga saker som behövde fixas hemma (se mitt tidigare inlägg) men lite hann jag vara ute också!

På onsdagen var vi hemma hos Mikael och Novelina på kvällen och åt mycket god mat (som vanligt när mästerkocken Novelina står vid grytorna). Blev en väldigt trevlig kväll med gott vin och mycket prat!

Gammal bild på sötnosarna Mikael och Novelina

Städar

Fint sommarväder idag, äntligen! Men vad gör jag? Jo jag är inne och städar. Dammråttorna kommer snart anfalla annars så det måste bli gjort. Därför är det ju helt självklart och logiskt att det ska vara fint väder idag, c'est la vie.

Lyssnar i alla fall på bra musik!

Mer Grekland

Hej på er!
Nyss hemkommen och avduschad efter ett kvällpass på jobbet. Känns alltid bäst att duscha direkt när man kommer hem från jobbet även om egentligen inte fått någon skit (bokstavligt talat) på sig. Och när det gäller mig, som inte är så förtjust i att duscha om det inte är alldeles nödvändigt så kanske detta jobb är bra, på så vis duschar jag numera nästan varje dag, vilket är en klar förbättring jämfört med innan (och vips har jag i era ögon förvandlats till äckligaste människan ever, haha!).

Jobbet funkar bra, känner att det berikar mig på ett annat sätt än tidigare jobb gjort. Och hittills har jag bara fått positiva omdömen vilket såklart känns skönt! Den ordinarie personalen pratar redan om att jag ska anmäla till vikariepoolen och komma och jobba över julen och alla andra storhelger. Visst vore det goa pengar men är det värt att jobba julafton och juldagen och veta att familjen finns 10 mil bort? Är det värt att glädja de gamla (framförallt de som kanske inte får något besök alls över julhelgen) men sedan sitta själv hemma på kvällen? Hmm, denna fråga har redan börjat gnaga i mig.

Jag har äntligen fått även mammas och pappas bilder från Greklandsresan, så nu ska ni få se lite mer härliga semesterbilder tänkte jag, håll till godo :)

Jag, pappa och Malin. Mitt nyinköpta linne från H&M glömde jag senare på stranden, jäkla skit :(

Nu ser ni vilken bok jag skulle läsa som jag inte ville avslöja titeln på. Den var BRA!

Pernilla, Per, Malin, Ann-Marie och Katarina på Porto Katsiki Beach, Lefkas.

Mikel, Viktor och Katarina.

Vad GÖR jag? Eehh...

N a t t i  n a t t i

What a night!

I fredags såg jag alltså U2 på Ullevi. Grymt bra är bara förnamnet! Jag och Katarina åkte in och ställde oss i kön vid halv tre på eftermiddagen. Att gå på konsert handlar egentligen mycket om väntan. Först spenderades fyra timmar i kön utanför, sedan två timmars väntetid inne på arenan innan förbandet (Snow Patrol) gick på scenen och efter det ytterligare en timmes väntan innan U2 började spela. Snow Patrol hade jag inte sett fram emot att se, mest bara för att jag tycker det är onödigt med förband. Ingen lyssnar egentligen på dem, alla bara väntar på huvudbandet, det är ju de man har gått dit för att se, inte förbandet. Hur som helst var Snow Patrol en glad överaskning som jag med glädje kommer att lyssna mer på hädanefter.

När jag och Katarina stått någon timme i kön utanför Ullevi mötte även pappa, mamma och Malin upp så att hela familjen var samlad! Och hur var dom nu då, U2? Jo, dom var braaaaa :) Skön mix mellan gamla låtar (såklart de flesta av deras största hits, som Beautiful DayOneSunday Bloody Sunday (oh, vad glad jag blev över att få höra den!!) Pride, Where The Streets Have No Name och With or Without You) och nya låtar (tex Magnificent (som bara växer och växer ju mer man hör den), I'll Go Crazy If I Don't Go Crazy Tonight och avslutningen med helt underbara låten Moment Of Surrender).

Mot mitten av konserten lossnade det det verkligen (Stuck in A Moment var såååå bra) och bandet var helt fantastiska. Dock kan jag känna att det ändå var lite av en vanlig dag på jobbet för dem, den där riktiga glöden kom inte fram. Enligt recencenterna hade lördagens konsert varit bättre, men skriver de inte alltid så när ett band ger två konserter? Första konserten ses som någon typ av uppvärming för att "känna på arenan" medans andra konserten är den då det verkligen ges allt. Ja, om det stämmer får väl vara osagt men lite av ett journalisttrick tycker jag allt det verkar vara. Sedan tycker jag publiken var lite lam också. På tidigare stora konserter jag varit på (Spingsteen, Iron Maiden m.m.) har publiken varit mer "med" och hoppat, gapat, sjungit med och framförallt t r ä n g t s mer! Nu stod vi inte heller bland de allra främsta leden, vilket jag ångrar lite. Det ska vara trångt, det ska vara galet och bandet ska vara som en magnet som drar till sig publiken. Lite av denna känsla saknade jag i fredags tyvärr. Men av det var en fantastisk upplevelse ändå råder det inga tvivel om, jag säger som Malin; jag ger konserten fyra plus av fem möjliga!

Avslutar med att lägga in några av mina bilder jag tog, en del av dem blev faktiskt helt okej. Vår tre år gamla Canon digital-kamera kan när den vill ;)

Scenen syntes vida omkring!

Äntligen inne på Ullevi!

Ja, dom gör ju inget för att minska ens förväntningar, de där journalisterna ;)

Väntar...

U2 har gått på scenen, magiskt!

Bono!

Mamma

Malin och jag

Discokulan i scenens topp lyste inte lite om man säger så!

Bandet tackar publiken för en fantastiskt kväll!

Mörker

Idag slutade jag jobbet 21:15. På vägen ner till spårvagnshållplatsen noterade att jag att det var skymning. Hallå, skymning! Klockan 21:15! Jaha, det var den sommaren liksom :(

Fredagens konsert med U2 på Ullevi var grym!! Bilder och längre inlägg kanske kommer imorn, om jag orkar. Ska jobba monsterpasset 8:00 - 19:00. Dessutom på ny avdelning.