SOMMARTIDER HEJ HEJ!

Nästan direkt hemkommen från skidresan tycker jag det är dags att blicka framåt mot sommaren! Jag har jobbat alla sommrar så länge jag kan minnas (ja ja, visst minns jag längre tillbaka än när jag var 12 år men jag jobbade faktiskt min första sommar när jag bara var just 12 år!). Ja, jag började hur som helst tänka tillbaka och kom fram till att jag haft en hel del härliga (?) sommarjobb, en lista på vad jag jobbat med kommer här:

sommrarna -99 och -00 --- jobbade två sommrar (efter sexan och sjuan) som jordgubbsplockare på Sjögårdens jordgubbsodling i Södra Säm. Hur jag klarade att gå upp vid fyra på mornarna och cykla de tre kilometrarna till jordgubbsfälten för att sedan ligga där och plocka, plocka, plocka de röda bären förstår jag inte riktigt idag men jag var ju ung då och oj vad jag tjänade bra! Hela 735 kr första sommaren, det är jättemycket pengar när man är 12 år kan jag lova :-)

sommaren -01 --- denna sommar efter att jag slutat åttan var jag faktiskt ledig.

sommaren -02 --- jag fick feriejobb genom kommunen och jobbade tre veckor på Trollsländans dagis hemma i Gällstad. Jag var nog lite för ung för att jobba med barn för jag minns att jag inte alls tyckte det var speciellt kul utan att jag mest satt och kollade klockan och räknade timmarna tills jag fick gå hem. Idag hade jag tyckt att det vore jättenice att jobba med barn, lite skrikigt bara. I slutet av sommaren fick jag jobb på Ica-Anders, lilla Ica-butiken i Gällstad, och jobbade där nån vecka.

sommaren -03 --- hade jobbat på Ica-Anders under helger och lov hela året och fick följdaktigen jobb där även på sommarlovet.

sommaren -04 --- Ica igen.

sommaren -05 --- nu var gymnasiet avklarat och jag hade ett himla flyt och fick ett vikariat hos kära Ica-Anders. Ica, Ica, saknar det jobbet! Det var lätt det bästa jobb jag haft. Omväxlande, roligt och världens bästa arbetskamrater. Visst minns man bara det som var bra så här i efterhand men jag står fast vid att det är det roligaste jobb jag haft!

sommaren -06 --- hade forfarande mitt vikariat på Ica och jobbade där även denna sommar. Vikariatet var dock bara på 75 % och eftersom en resa var bokad till hösten ville jag jobba mer. Fick då lite extrajobb på Ivanhoe (en klädbutik i Gällstad). Kul att testa på lite nytt efter många sommrar med enbart Ica.

sommaren -07 --- en sommar som bjöd på väldigt blandad kompott! Precis i början av sommaren jobbade jag som resurslärare på Tvärreds skola. Under själva sommaren jobbade på Hemma hos Haglunds (en urmysig inredningsbutik i Gällstad). Jag hoppade även in lite extra på Ivanhoe (både i själva huvudbutiken, i källarbutiken och i fiket, phu!). Utöver detta stod jag också någon helg i Golfstore outlet och sålde golfgrejer. Jag var väl inte världens bäst lämpade person för detta jobb eftersom jag aldrig satt min fot på en golfbana... haha!

sommaren -08 --- då jobbade jag på mitt senaste jobb; klädbutiken Ahman & Nielsen i Gällstad. För första gången kunde jag välja när jag ville ha semester, alla andra sommrar har jag fått jobba hela sommaren och haft typ två veckor ledigt sent i augusti...

sommaren -09 --- har ju inte varit än men jag ska i alla fall jobba som vårdbiträde på Örgrytehemmet (ett äldreboende) här i Göteborg. Tycker det är dags att prova på något nytt och hoppas på att det kommer bli både givande och intressant. Ska vara ledig först tre veckor i början av sommaren, sedan jobba sju veckor, sedan två veckors ledigt igen. Känns som en bra balans mellan jobb och ledighet.




Det om det, nu vet ni lite mer om vad jag pysslat med under mitt yrkesverksamma liv, haha :-)


En trevlig kväll har det varit ikväll (kan man skriva så?). Vi i styrelsen för nystartade Kvibergs förtroenderåd var ute på After Work. Hamnade på ett ställe på Linnégatan som hette Ciceron (eller nått liknande) som hade riktigt nice buffé. Efter det hamnade jag, Ghadi, Fredrik, Rasmus och Fredrik på Condeco där vi tog en kaffe efter maten och satt och tjôtade. Riktigt trevlig kväll :-)



Vi i styrelsen för Kvibergs Förtoenderåd.



Våffeldagen x 2 har det blivit för mig denna vecka, mums mums! I måndags var det våffledagsfirning tillsammans med utbytesstudenterna på Hvillan (vårt kårhus) och i tisdags var jag och Martin inbjudna till Katarina för att käka våfflor.


Fina våfflor hos Katarina. Gjorda på hemmagjord smet såklart! (pik till Martin)


Jag äter våffla.


Katarina äter våffla.



Sen vill jag bara avsluta detta inlägg med att berätta att jag blivit kär! Jag blir lätt kär i just den här produkten - nämligen parfym!! Var en sväng på Kicks på Avenyn idag och luktade på Diesels "Fuel for life". Oh my god, vad god den var! OH MY GOD! Vill ha, vill ha, vill ha!





Kommentarer
Postat av: Linda

Åååh, du väcker barndomsminnen till liv Pernilla! Dessa jordgubbar! Du ska skatta dig lycklig som jobbade bra jordgubbssäsong och fick till lite kosing! Från min sommar minns jag mest urtidiga morgnar, kli på kroppen från plantorna och skral sparbössa! (fast det var ju mysigt ändå, på nåt vis!) Åhhhh nr2! Bra smak du har, älskar också den Diesel-doften!!:)(Dofta även på Armanis Diamonds - den är lite lik och också skitgo!) Kram! Ha en härlig helg!

2009-03-28 @ 11:54:28
URL: http://lindapastorgatan.webblogg.se/
Postat av: A-M

Missbruka inte din plats i styrelsen. Det blir lätt rubriker i media.

2009-03-30 @ 12:14:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0