Bra sagt, Hanna!

Jag gillar morgonpasset på p3 med Martina, Kodjo och Hanna. I början hade jag lite svårt för Hanna och hennes värmländska men jag har börjat gilla henne mer och mer! Idag pratade hon om att hon hade sett en indisk-fransk film på svt2 igår kväll som hette "Ett land utan kvinnor". Den handlade om hur det kan komma att se ut i Indien i framtiden - det finns knappt inga kvinnor kvar pga att föräldrarna överger sitt nyfödda barn om det visar sig vara en flicka. Detta pga att man måste gifta bort sina döttrar och det är kostsamt. Filmen var ingen dokumentär utan en spelfilm som målade upp en dyster framtidsbild. Hur som helst, i slutet av filmen när texten hade börjat rulla berättade Hanna att det hade stått att FN uppskattar att 35 miljoner flickor har försvunnit spårlöst i Indien under de senaste 100 åren. Antagligen utsatta att dö, bortlämnade på barnhem eller helt sonika mördade. Fakta alltså. Hanna: "35 miljoner! 35 miljoner flickor som bara försvunnit, och folk undrar varför man är feminist." Jag kunde inte sagt det bättre själv.


Hanna Hellqvist, min nya idol.



Kommentarer
Postat av: Daniel the janitor

hemskt, 35miljoner... shit, tur att vi här i alla fall "lite" bättre på jämställdhet

2010-01-22 @ 22:51:32
URL: http://danieltvi.blogg.se/?tmp=1917205
Postat av: A-M

Halv-7 när jag sitter i min bil på väg till jobbet drar nämnda trio igång. JAG ORKAR INTE MED DOM!

Visste inte att de kunde vara seriösa.

2010-01-23 @ 16:40:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0