Skruttklubben

Ikväll har jag varit på en föreläsning på stadsdelskontoret i Bergsjön som Östra Göteborgs familjehem- och kontaktverksamhet inbjöd till. Har varit på en föreläsning som de ordnat innan och den var väldigt bra och inspirerande så jag var inte sen att anmäla mig till kvällens föreläsning. Det var psykiatern Håkan Andersson som pratade och det var så jäkla bra, rent ut sagt! Skratt och allvar om vartannat. Han pratade om livet i allmänhet och alla de krav vi omges av i synnerhet. "Något att leva av, något att leva med och något att leva för" var ett av temana och "Resultatinriktat jobb och kravmärkt livsstil - är det konstig att man får prestationsångest?" var det andra.

Håkan avslutade sin föreläsning med att säga att vi måste öva upp vår "skruttkompetens", d.v.s. vi måste börja tänka mer i banor av "det är inte mycket med mig men det duger ändå!" Vi måste få känna att vi har ett värde som människor trots våra fel och brister. Om man är högpresterande eller ej spelar egentligen ingen roll, som människa är man lika mycket värd. Man ska inte behöva bekymra sig över sitt värde, för då hamnar man så lätt i en självupptagenhet betonade han.

"Då är det bättre att tillhöra skruttklubben och tänka: det är inte mycket med mig men det får la va så! Det handlar om att ta emot och ge ut, låta livet rinna genom sig"

Tack Håkan!





Kommentarer
Postat av: A-M

Tack Pernilla (och Håkan) fast detta är fakta jag vetat länge. Svårare att verkligen leva därefter kanske...

2011-11-18 @ 18:18:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0