Oj oj oj vad nyttig jag är!

Elller ja, det är la som det mesta annat i livet - det går upp och ner. Men visst märker man när man försöker ta sig i kragen och leva lite nyttigare, massa positiva effekter som kommer snabbt! Framförallt är jag lugnare i humöret när jag inte äter en massa snabba kolhydrater och det är ju himla skönt, framförallt för min omgivning, hehe! Gojibär är det senaste för mig, även om hälsofreaks såklart har knaprat dem länge redan. Så här skriver http://www.goforlife.se/ om dem: 


Gojibäret är unikt eftersom det bland annat innehåller 18 olika aminosyror, varav sju av åtta är bland de livsnödvändiga.

Dessutom är gojibäret fullproppat med viktiga mineraler såsom järn, kalcium, zink, selen, samt hela 21 spårämnen. Antioxidanterna i gojibär är många med en mycket hög ORAC-poäng. Många studier visar att mat med hög ORAC-poäng har många positiva hälsoeffekter, bland annat när det gäller att motverka sjukdomar och motverka åldrande (läs mer om ORAC här). Antioxidanterna i gojibär motverkar den skadliga inverkan som de fria radikalerna har på våra celler.  

En av nyckelingredienserna i gojibär är zeaxanthin, som är en sorts karotenoid. Studier som har gjorts nyligen visar att zeaxanthin har en mycket gynnsam effekt på synen. Tillsammans med lutein förebygger det åldersrelaterade synförsämringar. 







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0